FAQ: OVER SSVS
Ben je nieuw in de offroad wereld? Dan kan het nog wel eens lastig zijn om alle termen te volgen die in een gesprek naar voren kunnen komen. Tegenwoordig worden er talloze termen gebruikt in de offroad-voertuigen industrie.
Daarom geven wij graag wat uitleg over de verschillende soorten voertuigen die op dit moment in de markt zijn. Door alle verschillende termen is het natuurlijk lastig om te weten welk voertuig waar voor gemaakt is, en welke toepassingen er allemaal zijn. Want wat is nou precies een SSV (side-by-side) en wat is het verschil met een ATV (quad)?
Klik op de onderstaande vragen om meer te lezen.
De betekenis achter de term SSV is simpelweg ‘side-by-side’: deze voertuigen hebben twee zitplaatsen – je raadt het al – naast elkaar. Letterlijk vertaalt naar het Engels: side-by-side.
Het kan natuurlijk zijn dat je al eens eerder gehoord of gelezen hebt over een side-by-side voertuig maar dat er een andere term gebruikt is om het voertuig te omschrijven. Voorbeelden van andere termen die wel eens gebruikt worden:
– UTV: utility task vehicle
– ORV: off-road vehicle
– ROV: recreational off-road vehicle
– Buggy
De SSV wordt ook wel eens geschreven als ‘SxS’.
Maar maak je niet al te druk over het gebruiken van de juiste term: het doel van deze voertuigen is om jou een ultieme beleving te bezorgen wanneer je offroad rijdt. Of dat nou voor je werk is, of gewoon voor de fun. Deze voertuigen staan vrij laag op de wielen, waardoor ze erg stabiel zijn. De meeste side-by-sides zijn voorzien van een veiligheidskooi en driepuntsgordels. Deze vergroten de veiligheid van de bestuurder en de passagier.
Goed, je weet nu wat een side-by-side voertuig is, maar hoe bepaal je dan welk model het beste bij je past? Voor een groot deel komt het erop neer waar je woont en waarvoor je de SSV wil gaan gebruiken. Er zijn sportmodellen die indrukwekkende topsnelheden kunnen behalen, maar er zijn ook handige werkvoertuigen die dus gebouwd worden om mee te werken. Je zou ook een hybride model kunnen kiezen: die kun je goed gebruiken voor zowel werk én voor de fun.
Een aantal voorbeelden waar je een side-by-side voor zou kunnen gebruiken:
– Vervoeren van uitrusting, bijvoorbeeld voor het kamperen, vissen, of jagen.
– Werken op je eigen erf, of op een werkterrein, zoals op de boerderij of een festivalterrein.
– Toeren door je stad of dorp
– Avontuur, oftewel: offroad rijden. Dat kan op opengestelde zandpaden, cross terreinen, of bijvoorbeeld op stranden waar dit toegestaan is. Kortom: je wil je SSV voor de fun gebruiken!
Om je side-by-side als pakezel te gebruiken heb je natuurlijk opslagruimte nodig. Veel SSV’s komen met een laadbak die je ook bij een pick-up truck ziet – alleen dan wat kleiner. Als je zeker wilt zijn dat je genoeg laadruimte hebt kun je eventueel nadenken over de volgende accessoires:
– Een extra rek aan de achterkant voor extra opbergmogelijkheden
– Een (waterproof) ‘cargo box’, zodat je spullen droog en veilig blijven onderweg
– Een laadbak bedekking
– De mogelijkheid om een aanhanger(tje) te kunnen trekken.
Een side-by-side is een geweldig hulpmiddel voor mensen die buiten werken – zoals op boerderijen, op festivals, of op grotere industriële terreinen. Als je er gereedschap en dergelijke mee wilt vervoeren, kijk dan naar de bovengenoemde aandachtspunten. Daarnaast let je ook op het volgende:
– Een groot laadvermogen
– Vierwielaandrijving
– Een lier
– Een gesloten cabine
Ben je van plan om te toeren met je machine? Let er dan op dat je een SSV koopt waarmee je legaal op de weg mag rijden. Niet elke SSV is beschikbaar op een Nederlands kenteken.
Het merk Polaris maakt side-by-sides die beschikbaar zijn op autokenteken (L7e), zoals de RZR XP® 1000 EPS. Deze modellen worden Europees gekeurd wanneer ze de fabriek uitrollen. Overige modellen zijn beschikbaar op tractorkenteken. SSV modellen van Yamaha, Segway en Can-Am zijn veelal te krijgen op tractorkenteken.
Iedereen heeft zijn eigen rijstijl. Sommige rijders crossen liever door de bossen, terwijl anderen weer liever een avontuur over het strand of mulle zandpaden hebben. Ook zijn er steeds meer Nederlanders die een SSV kopen en ermee op vakantie gaan naar het buitenland – daar kom je vaker ongerepte natuur tegen, en vaak zijn de regels rondom het crossen met een SSV wat soepeler dan in Nederland. Het maakt niet uit wat je voorkeur heeft – er is een side-by-side voor elke rijstijl! Let er sowieso op dat je SSV legaal is om op straat te rijden (zie aandachtspunten hierboven). Verder kun je nadenken over het volgende:
– Wil je smalle trails (bospaden) rijden? Kies dan voor een smallere machine
– Wil je in de duinen rijden? Kies dan voor ‘zand’ banden
– Door de modder ploegen? Kies dan voor een machine die wat hoger op de banden staat.
– Neem je je SSV mee over rotsen en/of grof terrein? Kies dan voor banden met extra grip
– In Nederland zal het niet zoveel voorkomen, maar wil je je SSV in de sneeuw gebruiken? Dan kan een sneeuwschuif of ploeg van pas komen.
Wat is het verschil tussen een ATV en een SSV/UTV nou eigenlijk? De termen worden nog wel eens door elkaar gehaald, ze verschillen ook maar één letter, dus dat is niet zo gek.
De term ATV (all-terrain-vehicle) wordt gebruikt voor quads, en de termen SSV (side-by-side) en UTV (utility-task-vehicle) worden gebruikt voor side-by-sides. Wat maakt ze gelijk? Beide machines staan op vier wielen en worden offroad gebruikt. Wat maakt ze verschillend? Quadcenter legt uit waarin ze verschillen:
Het meest voor de hand liggende verschil is hoe je op (of in) de machine zit. Een ATV heeft een zadel. Dit is verglijkbaar met een motorfiets. Een SSV/UTV heeft vaak kuipstoelen of een zitbank, wat meer weg heeft van een persoonsauto.
Het tweede grote verschil is de manier van sturen. Het stuur van een ATV is een stang met handvaten, zoals een motorfiets dat ook heeft. Het stuur van een SSV/UTV heeft wederom wat meer weg van een persoonsauto: een stuurwiel.
Het derde verschil is de manier van gas geven: met een ATVs geef je gas met je duim of met het handvat (zoals op een motor). Met een SSV/UTV geef je gas met de gaspedalen.
Als laatste is een ATV volledig open. Mocht je omvallen, dan is er weinig wat de bestuurder beschermd. Het is daarom extra belangrijk dat je als bestuurder van een ATV beschermende kleding, schoenen en een hoge kwaliteit helm draagt. Een SSV/UTV heeft vaak een rolkooi en 4-puntsgordels. Om die reden wordt een side-by-side meestal als veiliger beschouwd dan een quad.
Benieuwd welke side-by-sides Quadcenter.nl kan leveren?
> Bekijk alle SSV modellen hier