Over Quads

De mogelijkheden van quads zijn onbeperkt, er is een quad voor iedereen en voor veel verschillende doeleinden. Zoek je veiligheid op vier wielen in plaats van twee? Zoek je sensatie? Of is het gewoon voor werk? Met zoveel mogelijkheden en verschillende divisies van sport waar de quad in past is deze niet te koppelen aan een bepaalde groepering.

De ATV maakt het mogelijk om je een racer te voelen, veroveraar van nieuwe gebieden en de koning van onbegaanbaarheid. Het is iets dat je ooit geprobeerd moet hebben, op vakantie of waar dan ook. Het rijden zelf is namelijk heel toegankelijk, met de juiste informatie en het opvolgen van instructies van een ervaren rijder kun je zelf in vlot tempo veilig offroad rijden onder de knie krijgen.

Wat is eigenlijk een Quad

ATV ofwel “All Terrain Vehicle” is een merkwaardig voertuig, uiterlijk als dat van een SUV, maar volgens het principe van actie meer als een motorfiets. ATV’s hebben vier wielen, vanwaar ze hun naam hebben gekregen. Ondanks de omvang is de besturing van deze machine simpel.Er zijn zelfs speciale ATV’s voor kinderen met beperkte snelheid en verminderd motorvermogen. Ze worden gekenmerkt door verhoogde wendbaarheid, stabiliteit en een uitstekend remsysteem. 

Het rijden op een quad gaat over ruw terrein, ergens buiten de stad. Zand, krochten, hobbels en kuilen – dit alles geeft de race extra dynamiek en een goede drive.

Een stukje geschiedenis

Naast een groot assortiment tweedehandsquads staan in onze showroom nog een aantal klassieke modellen, trikes en quads uit onze eigen historie. Veel modellen worden al lang niet meer geproduceerd of zijn door ons volledig met de hand gebouwd. Denk aan de quad waar onze oprichter Johan Reuver in 2005 als eerste Nederlander op een quad deelnam aan de beroemde Parijs-Dakar rally. 

Driewielers / Trikes 

Tijdens de tweede helft van de 20e eeuw was er een benzinecrisis gaande. Er was een verergering van de milieuproblemen gaande als gevolg van de grootschalige productie van auto’s. Hierdoor herleefde in 1970-1980 de belangstelling voor vierwielige motorvoertuigen. In 1970 lanceerde Osama Takeuchi van Honda de US90 driewieler hybride. (Je kunt het model Honda US 90 driewieler zien in de film Diamonds Are Forever uit 1971.) Het model kreeg de bruikbaarheid van de auto en de wendbaarheid van de motorfiets. De uitvinding werd gepositioneerd als een terreinmotor.

Als motor in de Honda- trikes werd een eencilinder-viertaktmotor met 70 “blokjes” van de Honda ST70-motorfiets gebruikt. Het driehoekige frame en de achterwiel aangedreven aandrijving hebben zichzelf bewezen in verschillende testen. Maar de wielen gaven meer problemen – het bedrijf was lange tijd op zoek naar geschikte opties. Volgens Takeuchi moesten de wielen stabiel zijn, in zand en sneeuw. Er zijn veel opties overwogen, inclusief een cultivator. De keuze viel op wielen van het Amerikaanse amfibische terreinvoertuig, dat gemakkelijk door moerassen, modder en sneeuwbanken reed. Dit waren lagedrukbanden. Op basis hiervan werden eigen 22” Honda-wielen ontwikkeld met een druk van 2,2 psi en een ontwikkeld loopvlak. Door het lage soortelijk gewicht kon de driewieler op water bewegen, om nog maar te zwijgen van losse grond.

Er werd verwacht dat deze nieuwe machines de boeren zou interesseren. Dit gebeurde echter niet en het gebrek aan vraag leidde er bijna toe dat het project werd afgesloten.

Interesse in de driewieler van Honda kwam echter van rijke Californiërs. Ze zochten voertuigen om langs de brede zandstranden te reizen- auto’s en tweewielige fietsen waren hiervoor niet geschikt, maar de driewieler voelde goed in dergelijke omstandigheden. Zo werd de ATV gered. 

Het overduidelijke succes van de US90 werd opgemerkt door andere Japanse auto- en motorfabrikanten. Ze verdiepten zich in de essentie van het idee en begonnen analogen te produceren. Honda heeft haar rechten op de driewieler met geweld voor de rechter verdedigd. Ze won de eerste rechtszaak met Yamaha over plagiaat. Maar dit hield de concurrenten niet tegen. Al in 1980 introduceerde Yamaha de 123 cc driewieler YT125, en in 1981 presenteerde het merk Kawasaki de terreinwagen/atv KLT 200. De Amerikaanse Arctic Cat en Polaris hebben ook hun ontwikkelingen gepatenteerd.

 

ATV’s 

1985 werd gekenmerkt door de release van ’s werelds eerste vierwielaangedreven ATV; Honda FourTrax TRX350 4×4. Hij kreeg een sperdifferentieel en een motor met oliekoeler. 

Als reactie hierop lanceerde Yamaha haar eigen vierwielaangedreven quad: Yamaha Big Bear 350 met een viertaktmotor van 350 cc, lagere en hogere transmissiemodi, achteruit, cardanaandrijving, hydraulische voorremmen en een vergrendelbare vooras.

In deze race vond aansluiting plaats van 4×4’s van het Amerikaanse merk Polaris dat de Trail Boss 250 4×4-model met automatische transmissie uitgebracht, met daarna de KingQuad 4×4 van Suzuki in 1991. Deze quad kreeg een ééncilinder viertaktmotor van 280 cc, onafhankelijke wielophanging, een vijfversnellingsbak met differentieelslot en een achteruitversnelling.

In de jaren 2010 kreeg de ontwikkeling van ATV’s een nieuwe ronde. De zogenaamde SSV (side-by-side vehicle) of UTV (utility task vehicle) werd steeds populairder. Er kwam een echte hype in de verkoop van terreinwagens met een auto-landing. Deze modellen hebben veiligheidsgordels en een robuust frame, wat de veiligheid van de bestuurder en passagier bij actief rijden vergroot.